Kovářské práce,  Kovotepecké práce,  Restaurátorské práce,  Sakrální předměty

Kostel Nanebevzetí Panny Marie ve Staré Boleslavi

Hlavní oltář:

Hlavní oltář byl vyhotoven ze dřeva a kamene podle návrhu F. M. Kaňky a je zdoben bohatou řezbářskou výzdobou z dílny M. B. Brauna. Oltář je datován mezi lety 1717-1723. Tabernákl pochází od mramoráře D. Rappy z let 1720-1722. Tumbu z roku 1764 vytvořil Jan Dominik Packeney, syn slavného pražského zlatníka. Vysoce zvednuté sloupy s hladkým dříkem rámují horní, menší okno. Sloupová architektura oltáře zobrazuje výjev Nanebevzetí Panny Marie a sochami andělů, sv. Václava, sv. Ludmily (bílé štafírované, zlacené dřevo, 220 cm), sv. Kosmy a Damiána. Nad nimi je Bůh otec s Kristem v oblacích. Na vrcholu nástavce je mohutná koruna, přidržovaná ze stran anděly. Na oltáři je také umístěn gotický, měděný, zlacený reliéf Madony staroboleslavské, tzv. Paladium země české. Je z počátku 16. století a bývá vystaveno v mramorovém výklenku. Po stranách oltáře se nalézají dva stříbrné, tepané relikviáře z doby kolem roku 1770 od zlatníka J. Ebnera.



Svatostánek s architekturou

Architekturu svatostánku tvoří dominantní vydutá dvířka s horním obloukem. Nad obloukem jsou hluboce modelované C voluty s římsou. Na bocích pak svislé sloupky zakončené dole volutou. Na vrchu sloupků se vznášejí dva andělé nesoucí tříramenné svícny. Dvířka jsou zdobena stříbrným křížem s korpusem Krista, ve vrcholu dvířek jsou osazeny aplikace s rostlinnými motivy. Po stranách kříže byli pravděpodobně dvě figury, Panna Marie a sv. Jan Evangelista.  Architektura samotného svatostánku je na plášti zdobena stříbrnými aplikacemi hroznů, klasů a rokajových listů. Plechování je osazeno na dřevěný korpus svatostánku.

Stav před restaurováním.
Stav před restaurováním.

Prvková analýza stříbrné aplikace.


Prvková analýza plechy.


Detail stav před restaurováním.

Průběh čištění.

Průběh čištění.

Oprava rozlomeného pantu.
Opravený pant.

Výroba chybějících lístku ke klasu.
Detail stříbrné aplikace stav před čištěním.
Průběh čištění stříbra.

Zámek svatostánku.
Osazení zámku na dvířka.
Náhradní klíč.

Dozlacované díly.
Detail stříbrné výzdoby – stav po restaurování.
Detail plechů s původním zlacením – stav po restaurování.
Stav po restaurování.
Stav po restaurování.
Stav po restaurování.



Ramínková svítidla světlonošů .

Litá ciselovaná ramínka povrchově stříbřená, elektrifikovaná na 220 V. Ramínka jsou dodatečně osazena na hrot původního svícnu světlonoše.

Stav před restaurováním.
Stav před restaurováním.

Průběh čištění.

Fragment dochovaného křídla.

Výroba a doplňování křídel.
Nové křídlo.
Doplnění křídel – zpětná montáž.

Detail svícnu ramínka stav po restaurování.
Světlonoši stav po restaurování.
Světlonoši a ramínka stav po restaurování.



Dřevěná skřínka na uložení Palladia :

Dřevěná skřínka na profilovaném zlaceném soklu s prosklenými dvířky. Dvířka mají zlacený ciselovaný profilovaný obklad rámu. Kolem skřínky je osazen paprskovitý plán. Vnitřek skřínky je vyložen vínovou brokátovou látkou. Na profilovaném obkladu jsou osazeny stříbrné aplikace a skleněné kameny různých barev a velikostí v počtu 167 kusy. Z toho chybí 11 ks kamenů. Na paprskovitém plánu jsou po obvodě osazeny skleněné kameny (47ks) střídající se s dodatečně osazenými 6 V žárovkami v počtu 26 ks. V paprscích jsou místy volné dírky a v některých jsou osazené kytičky a kameny.

Stav před restaurováním.
Detail znečištění obkladu rámu.

Dřevěný korpus rámu po demontáži obkladu.
Průběh čištění obkladu rámu.
Nové kameny pro doplnění na obklad rámu.
Obklad rámu po vyčištění a zpětné montáži kamenů.
Detail doplněných bílých kamenů do otvorů po elektrifikaci.
Detail doplněných bílých kamenů do otvorů po elektrifikaci.
Čalounění stav po restaurování.
Celkový pohled po restaurování včetně reliéfu madony s Ježíškem.


Reliéf Palladium s rámečkem:

Bronzový reliéf madony s Ježíškem vsazený ve zdobeném rámu s červenými kameny na modrém pozadí. Modré pozadí je osázeno bílými kameny, koruny jsou osázeny umělými perlami a kameny bílé, zelené a červené barvy.

Palladium stav před restaurováním.
Zlacený nosič – stav před restaurováním.
Detail znečištění silikonem a chybějících kamenů.
Detail zbytků čistících past.
Pohled na stav po vyčištění a doplnění kamenů.
Fixace povrchu včelím voskem.
Detail doplnění kamenů.
Reliéf s rámečkem – stav po restaurování.

Nosič stav po restaurování.


Koruna nad schránkou Palladia :

Pasířsky zhotovená koruna se skládá z čelenky a paprskovitě zbíhajícími se pásky do vrcholu koruny. Ve vrcholu je posazené jablko s křížkem. Čepec koruny tvoří tvarovaný mosazný stříbřený plech s rýhovaným rastrem tvaru bobrovek. Připevnění na oltář je pomocí železného závěsu. Zdobení je provedeno v obrysech naloženým hranolkem, signami a 24 ks imitacemi kamenů. Do koruny jsou dodatečně osazeny led diody v počtu 42ks.

Stav před restaurováním.
Stará elektrifikace.
Průběh restaurování- čištění.

Nové krycí díly.
Nově vyrobené kameny na doplnění do míst po elektrifikaci.
Osazení novými kameny.
Detail osazení novými kameny do míst po diodách.
Stav po restaurování.
Stav po restaurování.


Gloriola oltáře          – Mariánský monogram :

Pasířsky zhotovená zdobně profilovaná gloriola s monogramem Marie, povrchově zlacená.

Stav před restaurováním.
Detail znečištění a zasažení korozními produkty.
Poškození.
Oprava prasklin – podložení Ms plechem a podlepení.
Doplnění paprsku.
Detail vyčištění.
Stav po restaurování.



 Relikviáře:

Dva kusy relikviářů shodného provedení – dřevěný korpus, zadní strana opatřena Fe kováním a podpůrnou konstrukcí. Přední pohledová strana – bohatě tepaný a ciselovaný stříbrný reliéf, povrchová úprava kombinace stříbra a zlacení v ohni. 

Stav před restaurováním.
Stav před restaurováním.
Stav znečištění korozními produkty.
Stav znečištění korozními produkty.
Výroba nové nohy.
Nohy stav po restaurování.
Průběh čištění aplikací.
Průběh čištění hlavní desky relikviáře.
Relikviář 1: Stav po restaurování.
Relikviář 1: Stav po restaurování.
Relikviář 2: Stav po restaurování.
Relikviář 2: Stav po restaurování.

Celkový pohled po zpětné montáži.
Celkový pohled po zpětné montáži.